Normandie pagina 2

Vandaag een mindere dag om het maar even netjes te zeggen, ze hadden regen voorspeld en het tikte dan ook lekker op de tent. Het ontbijt vanmorgen maar in de tent op gegeten en de planning maar even door genomen oftewel veranderd. Als s`avond de zon wegging en ook nog de wind erbij werd het best wel koud in de tent, stelletje koukleumen. Daarom besloten we de tent eerder af te breken en dan nog 2 dagen naar een hotel te gaan in de buurt, om daarna met de terug reis te beginnen, om de kosten nu niet te snel te laten oplopen bleven we nog twee dagen op de camping. Met het regen pak aan gingen we naar hotel Le Duguesclin aan de kade in Grandcamp-maisy om een hotel kamer te boeken. Om de hele dag in een tentje te blijven zitten hadden we ook geen zin in dus zochten we vandaag iets overdekt op en dat vonden we in Catz, het Normandy tank museum. Als je met de motor op vakantie gaat en het regent en je gaat toch op pad ja dan heb je dus pech, gelukkig was het museum niet ver zo`n 18 km. Het museum heeft een grote collectie netjes opgeknapt

Amerikaans materiaal, als monteur altijd interessant en je kan zelf in een tank rijden voor groot en klein.

We zouden op de terug weg langs de supermarkt gaan maar we kwamen er achter dat het

vandaag zondag was de winkel was alleen s`morgens open. Voor het avond eten hebben we

maar een restaurant op gezocht in het dorp.                     Meer informatie over het museum klik hier

Na een trage start door een heerlijk ochtend zonnetje en een simpel ontbijt ( dat heb je als je verkeerd inkopen doet en er op maandag morgen geen bakker langs komt) stond vandaag Utah beach op de planning. Bij Utah beach toch maar even af gestapt om rond te kijken, we zijn niet in het museum geweest maar wel even in het souvenirswinkeltje/bar/restaurant Le Roosevelt geweest.

Een leuke bar moet je even gezien hebben, een t-shirt gekocht en een lekkere uitsmijter gegeten.

Langs de kustlijn door naar batterie de Crisbecq en van Azeville. Beide batteries staan land inwaards en hebben tijdens de invasie, Utah beach een aantal dagen bestookt. In eerste bouw fase van de atlantic wall waren de plateaus waar de kanonnen op stonden open en bloot en daardoor kwetsbaar, daarom zijn in de tweede bouw face de bunkers gebouwd. Bij de batterie de Crisbecq kregen we een kaart mee in het Nederlands die bij elke bunker uitleg gaf over de situatie. Ze probeerden hier een beetje de situatie te schetsen in de bunkers hoe het was geweest, de bunkers waren weer

heringericht zover dat mogelijk was.

Eén bunker hebben de geallieerden

geprobeerd te laten ontploffen wat

vreselijk verkeerd ging, het gevolg

10 tallen doden en gewonden.

Batterie de Crisbecq klik hier

Bij Batterie de Azeville waren de bunkers met ondergrondse tunnels verbonden, dit alles is weer in ere hersteld. Met een audio tour in het Nederlands gaf dit een zeer goede indruk en uitleg over de situatie. Ook was de inslag te zien van een granaat die zich dwars door de bunker had geboord, deze ontplofte niet maar door de druk en warmte van de inslag kwamen alle soldaten in deze bunker om het leven en dit was de doorslag van de overgave van batterie de Azeville.                   Meer informatie over Batterie de Azeville klik hier

Eén van de weinige bunkers waar het rook afzuig systeem nog aanwezig was tenminste een deel ervan, bij de meeste bunkers is dit na de oorlog allemaal gesloopt. Het systeem zorgde er voor dat de rook die vrij kwam bij het afvuren van het kanon weggezogen werd.  Sorry een beetje techniek, gaaf he :-)

St Mere Eglise was een klein stukje verder een echt toeristisch dorpje.  Misschien wel door de meest bekende Amerikaanse soldaat (mr John Steele) die tot op de dag van vandaag nog steeds aan de kerktoren op het dorpsplein hangt. Het Airborne museum naast het dorps plein is wel een echte aanrader, ze hebben de landing van de U.S. Airborne soldaten proberen na te bootsen, je beleeft het echt als een parachutist die boven dit gebied werd gedropt.                                        Meer informatie over het museum klik hier

Op de terug weg effe langs de supermarkt om bbq vlees te halen want het was vandaag gelukkig een mooie dag en daar moet je natuurlijk wel gebruik van maken dus bbqen.

Vandaag gingen we opbreken om naar het hotel te gaan na het ontbijt zijn we rustig de boel gaan inpakken, de tent afgebroken en alles in het aanhangertje van de motor gepakt. Toch nog te vroeg bij het hotel want de kamer was nog niet klaar, eerst maar even een kop koffie om daarna een lekkere warme douche in onze kamer te nemen. Niet dat we dat op de camping niet deden maar op de camping was de douche ruimte open en met dat windje was dat best wel fris, koukleum. Het was ook weer tijd om de was te doen om weer schone kleren te

hebben voor de terug reis. Syl en de vuile was afgezet bij de wasserette waarna ik door ben gereden

naar de plaatselijke carwash om de motor te wassen want die was echt wel smerig na al die regen-

buien. Na het wassen rustig het dorpje door gelopen, lekker over het strand gewandeld en het kleine

museum van de rangers bekeken maar dat viel ons een beetje tegen.         Meer informatie klik hier

In een heerlijk warm bedje werden we wakker, het ontbijt was prima al had het wat voeten in aarde bij de bediening, waarna we op pad gingen. De reis ging dit keer naar het kasteel in Falaise net iets onder Caen, binnen door natuurlijk. Ook hier had het kasteel jammer genoeg aardig geleden, een aantal duitse soldaten hadden zich verschanst in het kasteel, na de slag was het kasteel grotendeels verwoest door geallieerd artillerievuur. In de jaren '90 werd het kasteel gerestaureerd en hebben ze veel in ere hersteld met oude maar ook met nieuwe materialen. De rond leiding ging met een tablet, in elke ruimte lag een symbool waar je met je tablet

op in scande. Hierna kreeg je op je tablet de ruimte te zien zoals het vroeger

was, of kreeg je meer informatie over

bepaalde voorwerpen.

Na het kasteel het stadje in gelopen en lekker op het terras wat gegeten en gedronken. Door de uitgelopen tijd hebben we de snelle route terug genomen want we wilden ook nog langs een speciale tuin om wat inspiratie op doen voor onze eigen tuin. Les Jardins de Castillon ligt in Castillon (wat toevallig)

net onder Bayeux, een hele groot tuin met allemaal verschillende

thema`s. Onderweg naar het hotel hebben we gelijk onze eigen

tuin omgebouwd in onze gedachten dan. De laatste avond hebben

we een leuk restaurantje opgezocht in het dorp.

Informatie over Les Jardins de Castillon

Informatie over het kasteel

Vandaag op weg naar Cean, we hadden niets besproken we zouden wel zien waar we uit kwamen.  Na het ontbijt richting Caen waar we natuurlijk eerst langs de Harley dealer gingen want dat was op de heen weg mislukt. Dit keer lukte het wel waarna we op zoek gingen  Downtown naar een hotel, bij het eerste Ibis hotel schrokken we een beetje van de prijs € 153,- per kamer. Het tweede hotel van Mercure was nog iets duurder € 200,- hier zat een ander Ibis hotel naast en die was € 121,- duur stadje hadden we al in de gaten. Maar ja we wilden ook een veilige stalling voor onze motor en dat heeft niet ieder hotel dus kozen we maar voor het laatste hotel deze had een parkeer garage. Bij het inchecken kwamen we er achter dat de kamer de volgende dag een keer zo duur was ? Omdat in Caen de wereld ruiterspelen werden gehouden, gelukkig bleven we maar één nachtje. Beetje door de winkel straten gelopen maar we hadden geen kaart van de stad dus een echte uitdaging. De oude kasteel muren vallen op in deze stad, dus maar even een bezoekje gebracht aan het kasteel, nou ja kasteel hier is niets meer van over alleen de fundering stond er nog en de buiten vestings muren en hoe dit zo is gekomen is mij onduidelijk gebleven. Na een paar lekkere pilsjes op het zonnige terras zijn we terug gelopen naar het restaurant bij het hotel want we hadden een korting's bon gekregen.

We zouden naar Dasburg in duitsland gaan en we hadden nog 2 dagen om dit te bereiken, vandaag zouden we wel zien hoe ver we kwamen. We wilden wel zo ver mogelijk komen, normaal kiezen we voor de binnenwegen, dit keer toch maar over de snelweg. En helaas de regen bleef nu wel aanhouden dus maar even het regen pak aan getrokken, en dan is het makkelijk als er eentje achterop zit die zijn handen vrij heeft bij het betalen van de tol poortjes. De snelweg schoot lekker op en toen we van de snelweg af gingen, kozen we voor het plaatsje Le Cappel om te overnachten. Hier aangekomen konden we geen hotel vinden, toen zijn we door gereden naar de grotere plaats Charville-Mézières. Het eerste hotel zat vol, tweede hotel zat ook vol, derde hotel had wel een kamer maar motor stallen op de openbare parkeerplaats en dat dacht ik toch effe niet met deze combinatie. Bij de toeristische informatie vertelde ze ons dat er een speciaal evenement in de stad was, .............. hebben wij dit weer, maar ze wisten nog wel een hotelletje buiten de stad. Er werd even gebeld en overlegt en het was voor elkaar, we kregen een privé garage van de eigenaar

zelf tot onze beschikking met afstand bediening. De spullen naar de kamer

gebracht de aanhanger in de garage gestald en weer terug naar het centrum

van de stad voor een restaurant want we konden niet in het hotel eten.

Na twee heerlijke biertjes een restaurant op gezocht maar die viel ons

een beetje tegen ze hadden blijkbaar geen echte franse keuken.

Na een heel simpel ontbijtje weer in het zadel op weg naar Dasburg omdat we gisteren een aardig stuk hadden gereden was het vandaag nog een klein stukje, de kans om nog even langs de harley dealer in Luxemburg stad te gaan. Teminste dat dachten we want we stonden  in eens bij de Ducati dealer voor de deur, gelukkig stond er nog een bord met het nieuwe adres van de harley dealer, Mutfert een dorpje net buiten de stad.

We hadden de regenbroek wel aangetrokken maar we zijn droog aan gekomen bij Hotel Daytona in Dasburg. De reden dat we hier naar toe gingen is omdat een Bert & Patty kameraden van ons vandaag zouden gaan vertrekken voor een motor vakantie naar Faaker see en hun eerste stop zou hier zijn.

We vonden het wel leuk om ze te verrassen want ze wisten niet dat wij hier ook naar toe zouden komen. Richard & Bianca andere kameraden van ons hadden we ook ingelicht en zouden ook op de motor naar Dasburg komen.

Terwijl wij redelijk weer hadden gehad vandaag, hadden onze kameraden bijna de hele weg slecht weer met flinke regenbuien zelfs met onweersbuien geen prettig weer voor een motorrit. Maar de verrassing was er daarom niet minder om, wij zaten op het terras ter wijl zij aan kwamen rijden. Het was weer reuze gezellig om weer bij elkaar te zijn want het was alweer een poosje geleden dat we bij elkaar waren. We zouden zondags een klein toeritje maken omdat Richard & Bianca weer terug naar huis moesten ivm het werk en Bert & Patty morgen door wilden rijden naar het zwarte woud. Na eerst gezellig samen te hebben ontbeten gingen we op pad en na een mooie rit kwamen we in Vianden uit waar we een kop koffie hebben gedronken, Richard & Bianca gingen hierna richting huis en wij zijn eerst een rondje gaan lopen door Vianden om te kijken hoe het nu was, we waren in het verleden al eens in Vianden geweest en waren benieuwd wat er in de loop der tijd veranderd was.  Via kronkel wegen door het duitse landschap weer terug naar hotel Daytona gereden waar we nog gezellig in de zon op het terras hebben gezeten want het was mooi weer vandaag.

De volgende morgen hebben we afscheid van elkaar genomen en zijn we richting huis gereden terwijl Bert & Patty richting het zwarte woud gingen. Voor ons was de vakantie ook nog niet voorbij, na een paar dagen thuis gingen we met de familie naar Terschellingen voor de trouw- dag van mijn neef Dennis. We gingen vroeg op pad om mijn ouders en mijn tante mee te nemen, om op tijd bij de boot te zijn voor een tocht van 2 uurtjes.  Op het eiland aangekomen snel langs het hotel om ons om te kleden om hierna naar de trouwlocatie te gaan.

Gelukkig was het een zonnige dag en een prachtige trouwdag op het eiland. De volgende dag hebben we ons nog even vermaakt en genoten op het eiland door onder andere het wrakken museum te bezoeken en de Cranberry`s te proeven van het eiland, waarna ook dit weekend weer over was en we weer terug moesten naar huis. En zo kwam er toch een einde aan onze vakantie, misschien niet zo`n warme vakantie als we gedacht hadden maar we mogen niet klagen en hebben een hele mooie en indrukwekkende vakantie gehad.

domboo

Voor informatie die ik op internet heb gevonden over Normandie klik hier