Superrally in Tsjechie 2003

De meeste Harley rijders kennen de superrally wel, een jaarlijks terugkerende treffen met Pinksteren en ieder jaar in een ander Europees land georganiseerd door de Harley club waar alleen Harley en Indian rijders welkom zijn. In 2003 was het in Tsjechie bij de plaats Ceske Budejovice in Zuid bohemen waar het bier Budweiser wordt gebrouwen.

Omdat we nog nooit in Tsjechie waren geweest vonden we het een mooie kans om daar rond te kijken daarom hebben  we samen met onze vrienden er een korte vankantie van gemaakt. We konden niet met zu`n allen tegelijk op pad en daarom zouden we ons samen treffen op het park Marina Lipno van Landal Greenpark in Zuid Tsjechie, waar we een huisje hadden gehuurd met zu`n allen. Ik & Syl, Ben & Marleen en Jeroen & Syl  vertrokken op Vrijdag 30-05 richting Schwarzbach omgeving  Rhon (Fulda).

Hier hadden we een biker hotel gevonden waar we het weekend konden overnachten  Gasthof und Pension - Zum golden Stern

Een prima hotel waar je lekker kan eten en drinken, en waar we ons prima hebben vermaakt. Hierna zijn we doorgereden naar  het Lipno meer in zuid-west Tsjechie.

De toer rit duurde toch is langer dan we hadden gepland door al die pitstops en waren dan ook nog maar net op tijd bij de receptie voordat deze was gesloten. Ik moet zeggen een mooi nieuw park en we hadden dan ook een leuk nieuw huisje. S`avonds bij het restaurant waar we lekker hebben zitten eten en drinken vielen ons de kosten reuze mee ondanks dat het restaurant op het park zat . Na de volgende morgen een heerlijk ontbijt te hebben gehad wat Jeroen had verzorgd gingen we op pad om Tsjechie te verkennen.

Een prachtige rit door de Zuid Boheemse landschap.

We hadden ons een beetje voorbereid op slechte wegen maar niets was minder waar, goede wegen en zelfs de wegen nrs. stonden op de borden. Over de mooie wegen kwamen we uit bij Cesky krumlov een prachtige oud stadje.

Hele mooie in oude stijl opgeknapte gebouwen met historische achtergronden wat natuurlijk veel toerisme trekt en een klein motocyklove museum.

Een  mooi klein motor museum met veel jawa`s maar ja het is tenslotte ook het land waar de jawa vandaan komt en daar zijn ze natuurlijk trots op.

Op de terugweg nog even langs een rotswand waar Jeroen zijn hobby in de prachtige natuur in praktijk kon brengen, klimmen. Terwijl Jeroen lekker aan het vechten was met de rots zaten wij lekker te genieten van de mensen die in hun kanootje door een stroom versnelling moesten wat de meeste in het water deed belanden.

Maar het was prachtig weer dus we zaten heerlijk.

Ook de volgende morgen was het weer prachtig weer en na een lekker ontbijtje zouden we naar de verloren stad rijden maar inderdaad hij was niet te vinden. Zo zijn we via een omweg en een prachtige motor rit maar weer naar het huisje terug gegaan waar we op de andere groep vrienden hebben zitten wachten die die middag zouden arriveren.

S`middags heerlijk aan het bier op het terras en na een heerlijke maaltijd en een gezellige avond zijn we toch maar gaan slapen omdat we de volgende dag naar Praag zouden gaan. Dus de volgende morgen vroeg op (nou ja vroeg) Jeroen had weer voor het ontbijt gezorgd omdat hij s`morgens vroeg ging hardlopen en daarbij langs de bakker en de slager ging. De hele tafel stond vol voor tien personen en dat voor € 10,-

Ook deze dag was het weer bloedheet en dat hebben we geweten met de motor in de stad Praag. Het was dus flink zweten en omdat we ons niet goed hadden voor bereid (geen tomtom en geen kaart van de stad) konden we de Harley dealer niet vinden maar naar effe te vragen aan een Harley rijder die ons op een aardige motor rit door de stad trakteerde waren we toch op de plek waar we eigenlijk voor kwamen.........De Harley dealer van Praag.

Helaas hebben we het centrum van Praag weinig gezien jammer genoeg maar daar was te kort tijd voor op de motor.

Op de terugweg  kregen we de verkoeling, een regenbui gelukkig van korte duur zodat we nog een heerlijk motor rit terug naar het huisje hadden. S`avonds tijdens het eten kwam er nog een aardig onweersbui over waardoor we naar binnen moesten en die de beekjes deed veranderen in kolkende riviertjes.

Het zonnetjes was de volgende morgen iets minder en dat gold ook voor Ben want onderweg kreeg hij storing met zijn motor. Na wat verkeerde woorden en sleutelen konden we weer op pad opweg naar de Superrally.

Daar aangekomen moest Syl haar motor (Suziki savage) op het jappen kamp, omdat er alleen Harley en indian motoren op het treffen mogen komen moeten de andere merken op een

aparte parkeer plaats en de meeste motoren die hier staan zijn

gemaakt in Japan en zo komen we aan de naam jappenkamp.

Het treffen was op een oud militair vliegveld georganiseerd en

helaas was bij het opzetten van de tent het weer iets minder geworden, regen maar als het zeil eenmaal staat is het natuurlijk tijd voor een biertje.

Na een aantal biertjes werd het weer droog zodat we motoren konden kijken en langs de stands en de kraampjes konden wandelen. En kijken waar je een lekkere hap kan halen en s`avonds gezellig naar de tent waar de rock band speelt,natuurlijk onder het genot van heerlijk biertje.

De volgende morgen een ontbijtje halen die we dan bij de tent oppeuzelen samen met zelf gezette koffie.

Hierna zijn we naar de stad zelf gegaan, Ceske Budejovice. Ook een oud stadje met mooie oude grote gebouwen en een groot plein die deze dagen compleet bezet was door motoren. En ook hier hadden ze een klein motor museum met onder andere jawa`s maar ook motoren waar ik nog nooit van gehoord had.

Op de terugweg effe langs de supermarkt voor provisie zoals bier en weer terug bij het kamp lekker luieren en genieten van de mensen en motoren op het treffen. En zoiets moet je natuurlijk wel vast leggen op film dus ging Jeroen bij Richard achter op de motor om het treffen te filmen.

Maar aan zo`n Harley treffen komt natuurlijk ook weer een eind dus s`morgens de tent afbreken en de bagage weer op de motor zien te krijgen. We zouden die dag naar Iphofen rijden waar een kennis van ons woont in een oude herberg midden in het oude vesting stadje. Iphofen ligt dicht bij Wurzburg en na een paar pittige regenbuien werden we warm onthaald door onze gastheer. Echt laat werd het die avond niet want na een heerlijke maaltijd (want koken kunnen ze daar) een paar heerlijke glazen bier en het treffen achter ons hebben we heerlijk geslapen in de oude herberg.

Ook het laatste stukje terug reis naar huis ging voorspoedig en zoals altijd nemen we bij de laatste rust plaats dan alvast afscheid van elkaar en bedanken we elkaar voor de mooie en gezellige motor rit. Ook thuis aan gekomen geven we elkaar een hug en zeggen we tegen elkaar weer een ervaring rijker, een mooie gebeurtenis om terug te kijken. Op naar de volgende Superrally.