Motorvakantie naar Frankrijk in 2003

Na al eerder op vakantie in Frankrijk te zijn geweest zouden we deze keer een grotere en langere rond reis gaan maken.Ook zouden we deze keer langs mijn franse ex-collega gaan die een aantal jaren bij mij in de werkplaats had gewerkt en weer terug was gegaan naar Frankrijk. De zomer van 2003 die zo heerlijk warm was, echt warm.

De reis begon toen we met een hele groep vrienden naar het jaarlijkse terugkerende feest weekend in Leopoldsburg vertrokken.

Vrijdagmiddag vertrokken we richting Leopoldsburg waarna we na het inchecken een rustig plekje zochten om de tent op te zetten (nou ja rustig plekje). Zaterdagmiddag zijn we met ze`n allen een toerritje wezen maken en s`avonds lekker eten en bier drinken op het evenementen terrein.

Zondag na het ontbijtje was het voor de anderen, tentje afbreken, pakken en naar huis maar wij gingen door naar Zuid-Frankrijk..

We wilden naar Route 99 en zouden hier twee dagen over doen omdat ik 500 km op een dag ver genoeg vind, je hebt  tenslotte vakantie dus geen stress. De eerste stop was Jareba een motor boerderij net over de grens in Frankrijk in Fontaines de St Clear

(dit ligt tussen Sedan en Verdun). www.jareba.tk

De volgende dag “Maandag” zijn we rustig aan door gereden naar het plaatsje Saint Michel (tussen Langres en Dijon) Hier ligt Motel Saint Michel aan de N74. www.motel-saint-michel.fr  Een mooi motel maar dit keer viel het eten en het sanitair ons een beetje tegen.

Na een aantal heerlijke en gezellige dagen en lekker rond gestuurd te hebben gingen we zaterdag naar mijn franse collega in Rumilly  (iets onder Annecy)

Een afstand van 358 km en omdat we niet altijd van de snelweg houden zouden we een gedeelte binnendoor gaan rijden wat heel goed te doen is in Frankrijk. Maar helaas krijg ik een beetje pech met mijn rubbers van de carburateurs waardoor hij valse lucht aanzoog en stationair rijden erg moeilijk was zodat we de snelweg maar weer pakten.

Dinsdag vertrokken wij naar motor camping Route 99 in Saint Remy de Blot (ten noorden van Clermont-Ferrand) 348 km. www.campingmotoroute99.com

Een mooie camping waar het er gemoedelijk aan toe gaat maar waar helaas geen schaduw te vinden was en warm dat het was daar., dus hadden we zelf maar voor schaduw gezorgd door een zeil over de tent te spannen.

De volgende morgen zijn we naar Fabrice zijn werkplaats gereden om mijn motorfiets te repareren, een beetje kit en tape deed wonderen. S`middags zijn we naar Annecy geweest want dat stadje moet je natuurlijk gezien hebben, wel erg toeristisch en dan is het wel makkelijk met zo`n Franse gids. De water spiegel was aardig aan het zakken in het meer ivm de extreme hitte, dus weinig smelt water van de overgebleven sneeuw op de bergen.

In Rumilly moesten we effe zoeken want mijn ex-collega Fabrice woonde met zijn vrouw dan ook midden in Rumilly. En die kleine straatjes waren allemaal èèn richtings verkeer natuurlijk.

Een klein huisje in een kleine straat. Het was leuk om elkaar weer te zien en de verhalen kwamen dan ook snel op tafel en moest ik natuurlijk alles vertellen over de werkplaats.

Helaas kon Fabrice geen vrij krijgen van zijn werk en zo gingen we zelf met de motor op toertocht. Hij had voor ons het een en ander uitgestippeld, na een mooie toer rit in de buurt van Rumilly met mooie kastelen  kwamen we uit bij Les Gorges du Fier een spleet in een rots berg (Tussen Lovagny en Chavanod ten westen van Annecy) Je kan hier met een tegen de zijwand bevestigde loopbrug dwars door de spleet heen lopen, een heerlijke afkoeling als het zo warm is.

S`avonds zijn we lekker met ze`n vieren uit eten geweest op een mooi frans terrasje in Rumilly.

De volgende morgen zijn we na een heerlijk ontbijt richting de Franse alpen gereden een mooie tocht met mooi uitzicht op de bergen.

Helaas was er erg weinig sneeuw deze zomer (meestal in de zomer) maar door de extreme hitte die zomer was er echt  weinig sneeuw meer over. Op de terug weg langs de Harley dealer in Annecy maar helaas door omstandigheden was hij tijdelijk gesloten, dus geen harley t-shirt van deze dealer.

Woensdag na het ontbijt en een kop koffie was het weer tijd om afscheid te nemen en vertrokken we naar Le camping moto in Montclar sur Gervanne een paar km van Crest ten zuid-oosten van Valance. Een mooie motorcamping waar we al een keer waren geweest en het ons prima was bevallen, zowel de camping als de omgeving. www.lecampingmoto.com

Een heerlijke motor camping waar lekker beschut kan staan met je tent en waar ze heerlijke en schone douches hebben.

Echt een plek waar je lekker tot rust komt en waar je heerlijk rond kan toeren door het schitterende landschap. Na een aantal heerlijke dagen gingen we weer richting het noorden want ik had een een adresje gevonden in de Vogezen. Halverwege hebben we eerst nog een keer overnacht bij Motel Saint Michel om daarna naar de motorherberg Les Tronces te rijden in Barbey-Seroux in de buurt van Gerardmer in de Vogezen.  www.lestronces.com  De route staat goed aan gegeven maar gaande weg begin je toch te twijfelen omdat de weg steeds smaller wordt en het asfalt in grind overgaat en je steeds verder het bos in rijdt, totdat je zo ineens een herberg ziet verschijnen. Een van binnen netjes verbouwde jeugdherberg met leuke kamers en goed eten door de eigenaar zelf gemaakt. Hij was nog maar net begonnen dus een en ander was nog niet helemaal af maar desondanks zag het er goed uit.

Ook hier is het lekker rijden in de vogezen vooral in de bossen als het zo warm is, langs de ski pistes op de Grand Ballon maar helaas geen sneeuw en dat in de zomer gek he. Maar ook hier kwam een eind aan en trokken we weer verder naar het noorden om bij mijn ouders in Drenthe te eindigen We wilden overnachten bij Hotel Dytona, veel over gehoord maar we waren er nog nooit geweest. We hadden niet geboekt en ondanks dat ze vol zaten werd er nog een plekje voor ons vrij gemaakt, geweldig, gezellig, gewoon een goed motor hotel.

De volgende dag door Duitsland omhoog naar Drenthe naar het plaatsje Erm, 8 km voor Emmen. Een plaats waar we graag komen niet alleen omdat mijn ouders er wonen maar ook omdat het daar nog lekker rustig is heerlijk gewoon vergeleken met de randstad. Maar ja ook daar kwam een eind aan en na een aantal dagen vertrokken we weer naar het westen van het land en met een hele mooie en fantastische vakantie in ons achterhoofd begonnen we weer met frisse tegenzin aan ons werk.